hits

Discovery er helt avhengig av at den digitale strategien vil fungere


OPTIMISTISK GJENG: Sjefsredaktr i VG Torry Pedersen (f.v), sjef for TVNorge og Discovery Networks Norway, Harald Strmme, fotballpresident Yngve Halln, administrerende direktr i Norsk Toppfotball, Leif verland og generalsekretr i NFF, Kjetil Siem under en pressekonferanse i UBC-salen p Ullevaal stadion i desember 2015.  Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball har solgt medierettighetene for Eliteserien og OBOS-ligaen til Discovery Networks, som eier blant annet TVNorge, MAX og Eurosport, for perioden 2017 til 2022. Medieavtalen er den strste rettighetsavtalen i norsk idrettshistorie. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

 

Mannefallet blant lederne i Discovery og problemene Discovery har hatt med strmmetjenesten Dplay pvirker det digitale tilbudet til Eliteserien og OBOS-ligaen.

Dplay har vrt et mareritt for Discovery Networks Norway (Discovery) og abonnenter som har sett fotball p Dplay til n har ikke ftt det de har betalt for. N gjr Discovery alt de kan for f alle Dplay-abonnenter over p Eurosport Player fr Eliteserien starter til helgen. Sosiale medier har vrt full av klagesang fra fotballsupportere den siste tiden om hvor ustabil Dplay har vrt og mange av dem som nsket se landskampen mellom Nord-Irland og Norge fra Belfast p Dplay-appen, fikk problemer.

For Discoverys del fr vi hpe at de som har kjpt Eliteserieabonnement p Dplay skjnner at de skal bytte til Eurosport Player fr serien starter og at Eurosport Player fungerer som den skal. Hvis ikke nr klagesangen nye hyder.

LES OGS: Lotteritilsynet reagerer p Eliteserien-promo p Eurosport: Vil se p avtalen fotballen har med Discovery

Mannefall

I juni fjor kastet multimedia- og teknologidirektr Bernhard Steen inn hndkledet i Discovery. Han var sentral da utviklingen av Dplay fra 2013, etter at Telenor-samarbeidet om strmmetjenesten Comoyo gikk i vasken. Sindre stgrd tok over jobben til Steen, men han varte bare i fire mneder i jobben. Han tok sekken og gikk sammen med administrerende direktr Harald Strmme, i begynnelsen av februar i r.

Alts mindre enn to mneder fr Discoverys storsatsning p Eliteserien og OBOS-ligaen kommer i gang.

Harald Strmme nsket satse tungt p gode digitale lsninger i Norge, og kvaliteten p de digitale lsningene vil vre helt avgjrende for om milliardsatsingen p Eliteserien og OBOS-ligaen blir en suksess eller ikke. Skulle den digitale satsingen p de to verste divisjonene i norsk herrefotball feile vil det garantert skape stor misnye blant norske fotballsupportere, og dermed pfre Discovery i Norge et stort omdmmeproblem. Overgangen fra Dplay og til Eurosport Player vil avgjre hvor fornyde fotballsupporterne blir.

Usikkerheten rundt de digitale lsningene til Discovery kan vre en av rsakene til at de tre lederne forlot Discovery.

Seint ute

Den nye sjefen i Discovery Tine Austvoll Jensen, meldte i begynnelsen av mars, knappe tre uker fr fotballsesongen sparkes i gang, at fotball og vrig sport skal sendes p Eurosport Player og ikke p Dplay. Gladmeldingen til kundene var at prisen p fotballabonnementet, sammenlignet med tidligere r og med konkurrerende kanaler, var lavere. Espen Skoland i Discovery, sier at denne overgangen fra Dplay til Eurosport Player har vrt planlagt, og at overgangen har vrt kommunisert fra dag n til brukerne og til fotballen. Mottoet Fotball til folket skal ivaretas med billige nettabonnementer, og det har vrt et sentralt poeng for Discovery hele veien.

At overgangen fra Dplay fra Eurosport Player skjer spass nrt seriestarten byr dog p noen utfordringer og det kan vre et signal om at Discoverys digitale satsing er p hlene.

De siste rene har trbbelet med den digitale satsingen til Discovery i Norge vrt godt skjult, blant annet fordi TVNorge har vrt en av programvinnerne p liner TV. Men samtidig som TVNorge i fjor var en av taperne i liner-TV-markedet, settes det n skelys problemer p andre satsingsomrder, for eksempel den digitale satsingen. P den mten forsterkes problemene til Discovery i Norge.

Det beste eksemplet p problemene de str overfor er problemene TVNorge hadde da de lanserte programmet Lost in Time, et TV-program som skulle kombinere liner-TV og digitale lsninger. Det fungerte ikke i det hele tatt.

LES OGS. Fotball Media vurderer ta TV2s FotballXtra til retten.

Dplay har vrt en varslet katastrofe

Discoverys digitale satsing i Norge har fra dag n blitt overstyrt fra hovedkvarterene i Storbritannia og USA. I en kommentar i Aftenposten 3. februar i fjor skrev kommentator Per Kristian Bjrkeng, at man kunne hre skrikene i styrerommet i Nydalen helt ned til sentrum om den lite moderne og drlige tilpassede digitale satsingen i Norge. Det har ikke blitt s veldig mye bedre etter det, skal vi dmme etter det som n skjer med eliteseriesatsingen.

Den store teknologiske utfordringen for Dplay har vrt at den sentrale ledelsen i Discovery internasjonalt har nsket lage en strmmetjeneste som kan brukes i alle markeder og som skal dekke alle behov, mens den i utgangspunktet bare ble laget for at den skulle lse behovene for Norge og Norden.

Nr Discovery n fjerner fotball fra Dplay, kan dette ogs vre slutten p hele Dplay-prosjektet.

Hvis ikke Discovery greier samle alt innholdet p n plattform kan de st i fare for miste kunder som er interessert i bde sport og underholdning, fordi tilbudet er bedre p Netflix, Sumo, Viaplay eller NRK.

Norge er et foregangsland p digital utvikling og her er den digitale konkurransen stor. Hvis Dplay skal ha en mulighet p det norske markedet m den kunne konkurrere med tjenester som Sumo, Viaplay og Netflix. Det gjr den ikke i dag. Tjenesten er rett og slett ikke tilpasset den moderne norske brukeren.

Eurosport Player er bygget p en kjent amerikansk plattform og kan fungere godt i det norske markedet. Discovery er dog avhengig av at den digitale strategien passer seerne for tjene inn den astronomiske summen p 2,4 milliarder de har investert i norsk fotball. I den sammenheng er det viktig minne om at 2,4 milliarder kroner bare er kostnadene for rettighetene til fotballen. Med produksjonskostnader fra alle arenaene i Eliteserien- og OBOS-ligaen, studiokostnader og markedsfring blir Discoverys fotballkostnader langt strre.

For tjene inn dette er nok Discovery ganske avhengig av at den digitale strategien fungerer.

Det gir eliteseriestarten mer spenning - utenfor banen - enn man kunne tenke seg.

NB! I frste versjon av denne bloggen ble det gjort to feil. De er n rettet. Det ble skrevet at Dplay var planlagt vre strmmeplattformen til norsk fotball for Discovery, og at den lave prisen kunne ansees som en krisehndtering p grunn av flytting fra Dplay til Eurosport Player. Dette er n rettet.

#NFF #Discovery #Eliteserien #OBOSligaen #Dplay

2 kommentarer

Ph, dette er da ikke noe problem. Det er jo bare flytte all fotballen over p betal-TV og sette prisen hyt nok til tjene inn igjen det tapte p null tid. En lsning 100% i trd med Den Moderne Fotballens prinsipper. Dessuten er det mye tjene p selge rettighetene til utlandet, danskene vil jo vre desperate etter senderetten p norsk fotball n med selveste Lord Bendtner i hele Norges Rosenborg og vil helt sikkert betale hva det skal vre. Skal vi virkelig sl p stortromma m vi lytte til de virkelige ekspertene, toppfotballsjefen selv nsker full omlegging av hele sesongen med start i august og slutt i mai, selvsagt med kamper gjennom hele vinteren og en heidundrende sesongavslutning med sluttspill i best av 7-serier. Dette vil ha fantastiske synergieffekter, bare se p hvor mye amerikanske idretter tjener p dette systemet. For slippe til flere av vre store talenter og fremtidige verdensstjerner br nedrykksspkelset reduseres til et minimum, og kanskje fjernes helt p sikt. Ingen lag rett ned, men det nederste i kvalik mot vinneren av en 8-lags kvalik fra Obosligaen vil vre en god id, alt sammen selvsagt i best av 7-serier. Bare tenk hvilke mirakler dette vil fre til for talentene i norsk toppfotball. Da mangler bare et krav om innendrs kunstgressarenaer med sponsornavn fr alle Den Moderne Fotballens prinsipper er oppfylt, men det vil heldigvis omleggingen til vintersesong fre til i seg selv, i kombinasjon med arenakrav strengere enn noen gang fr. S det er bare glede seg!

Godt mulig du er en ekspert paa sport. Kanskje bedre paa politikk. Der er du sikkert dritsterk.

Spiller ingen rolle for bunnlinja til Discovery om de bruker Dplay eller Eurosport player. Saa lenge tjenesten holder seg oppe og snurrer.

De kommer aldri til aa miste kunder til Netflix, Sumo, Nrk, fordi de IKKE HAR SAMME INNHOLD SOM DISCOVERY, nemlig norsk fotball.

God argumentasjon, tullete konklusjon. Og dette faar plass i Nettavisen ... God save us.

Skriv en ny kommentar