Discovery er helt avhengig av at den digitale strategien vil fungere


OPTIMISTISK GJENG: Sjefsredaktør i VG Torry Pedersen (f.v), sjef for TVNorge og Discovery Networks Norway, Harald Strømme, fotballpresident Yngve Hallén, administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland og generalsekretær i NFF, Kjetil Siem under en pressekonferanse i UBC-salen på Ullevaal stadion i desember 2015.  Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball har solgt medierettighetene for Eliteserien og OBOS-ligaen til Discovery Networks, som eier blant annet TVNorge, MAX og Eurosport, for perioden 2017 til 2022. Medieavtalen er den største rettighetsavtalen i norsk idrettshistorie. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix

 

Mannefallet blant lederne i Discovery og problemene Discovery har hatt med strømmetjenesten Dplay påvirker det digitale tilbudet til Eliteserien og OBOS-ligaen.

Dplay har vært et mareritt for Discovery Networks Norway (Discovery) og abonnenter som har sett fotball på Dplay til nå har ikke fått det de har betalt for. Nå gjør Discovery alt de kan for å få alle Dplay-abonnenter over på Eurosport Player før Eliteserien starter til helgen. Sosiale medier har vært full av klagesang fra fotballsupportere den siste tiden om hvor ustabil Dplay har vært og mange av dem som ønsket å se landskampen mellom Nord-Irland og Norge fra Belfast på Dplay-appen, fikk problemer.

For Discoverys del får vi håpe at de som har kjøpt Eliteserieabonnement på Dplay skjønner at de skal bytte til Eurosport Player før serien starter og at Eurosport Player fungerer som den skal. Hvis ikke når klagesangen nye høyder.

LES OGSÅ: Lotteritilsynet reagerer på Eliteserien-promo på Eurosport: Vil se på avtalen fotballen har med Discovery

Mannefall

I juni fjor kastet multimedia- og teknologidirektør Bernhard Steen inn håndkledet i Discovery. Han var sentral da utviklingen av Dplay fra 2013, etter at Telenor-samarbeidet om strømmetjenesten Comoyo gikk i vasken. Sindre Østgård tok over jobben til Steen, men han varte bare i fire måneder i jobben. Han tok sekken og gikk sammen med administrerende direktør Harald Strømme, i begynnelsen av februar i år.

Altså mindre enn to måneder før Discoverys storsatsning på Eliteserien og OBOS-ligaen kommer i gang.

Harald Strømme ønsket å satse tungt på gode digitale løsninger i Norge, og kvaliteten på de digitale løsningene vil være helt avgjørende for om milliardsatsingen på Eliteserien og OBOS-ligaen blir en suksess eller ikke. Skulle den digitale satsingen på de to øverste divisjonene i norsk herrefotball feile vil det garantert skape stor misnøye blant norske fotballsupportere, og dermed påføre Discovery i Norge et stort omdømmeproblem. Overgangen fra Dplay og til Eurosport Player vil avgjøre hvor fornøyde fotballsupporterne blir.

Usikkerheten rundt de digitale løsningene til Discovery kan være en av årsakene til at de tre lederne forlot Discovery.

Seint ute

Den nye sjefen i Discovery Tine Austvoll Jensen, meldte i begynnelsen av mars, knappe tre uker før fotballsesongen sparkes i gang, at fotball og øvrig sport skal sendes på Eurosport Player og ikke på Dplay. Gladmeldingen til kundene var at prisen på fotballabonnementet, sammenlignet med tidligere år og med konkurrerende kanaler, var lavere. Espen Skoland i Discovery, sier at denne overgangen fra Dplay til Eurosport Player har vært planlagt, og at overgangen har vært kommunisert fra dag én til brukerne og til fotballen. Mottoet «Fotball til folket» skal ivaretas med billige nettabonnementer, og det har vært et sentralt poeng for Discovery hele veien.

At overgangen fra Dplay fra Eurosport Player skjer såpass nært seriestarten byr dog på noen utfordringer og det kan være et signal om at Discoverys digitale satsing er på hælene.

De siste årene har trøbbelet med den digitale satsingen til Discovery i Norge vært godt skjult, blant annet fordi TVNorge har vært en av programvinnerne på lineær TV. Men samtidig som TVNorge i fjor var en av taperne i lineær-TV-markedet, settes det nå søkelys problemer på andre satsingsområder, for eksempel den digitale satsingen. På den måten forsterkes problemene til Discovery i Norge.

Det beste eksemplet på problemene de står overfor er problemene TVNorge hadde da de lanserte programmet «Lost in Time», et TV-program som skulle kombinere lineær-TV og digitale løsninger. Det fungerte ikke i det hele tatt.

LES OGSÅ. Fotball Media vurderer å ta TV2s FotballXtra til retten.

Dplay har vært en varslet katastrofe

Discoverys digitale satsing i Norge har fra dag én blitt overstyrt fra hovedkvarterene i Storbritannia og USA. I en kommentar i Aftenposten 3. februar i fjor skrev kommentator Per Kristian Bjørkeng, at «man kunne høre skrikene i styrerommet i Nydalen helt ned til sentrum» om den lite moderne og dårlige tilpassede digitale satsingen i Norge. Det har ikke blitt så veldig mye bedre etter det, skal vi dømme etter det som nå skjer med eliteseriesatsingen.

Den store teknologiske utfordringen for Dplay har vært at den sentrale ledelsen i Discovery internasjonalt har ønsket å lage en strømmetjeneste som kan brukes i alle markeder og som skal dekke alle behov, mens den i utgangspunktet bare ble laget for at den skulle løse behovene for Norge og Norden.

Når Discovery nå fjerner fotball fra Dplay, kan dette også være slutten på hele Dplay-prosjektet.

Hvis ikke Discovery greier å samle alt innholdet på én plattform kan de stå i fare for å miste kunder som er interessert i både sport og underholdning, fordi tilbudet er bedre på Netflix, Sumo, Viaplay eller NRK.

Norge er et foregangsland på digital utvikling og her er den digitale konkurransen stor. Hvis Dplay skal ha en mulighet på det norske markedet må den kunne konkurrere med tjenester som Sumo, Viaplay og Netflix. Det gjør den ikke i dag. Tjenesten er rett og slett ikke tilpasset den moderne norske brukeren.

Eurosport Player er bygget på en kjent amerikansk plattform og kan fungere godt i det norske markedet. Discovery er dog avhengig av at den digitale strategien passer seerne for å tjene inn den astronomiske summen på 2,4 milliarder de har investert i norsk fotball. I den sammenheng er det viktig å minne om at 2,4 milliarder kroner bare er kostnadene for rettighetene til fotballen. Med produksjonskostnader fra alle arenaene i Eliteserien- og OBOS-ligaen, studiokostnader og markedsføring blir Discoverys fotballkostnader langt større.

For å tjene inn dette er nok Discovery ganske avhengig av at den digitale strategien fungerer.

Det gir eliteseriestarten mer spenning - utenfor banen - enn man kunne tenke seg.

NB! I første versjon av denne bloggen ble det gjort to feil. De er nå rettet. Det ble skrevet at Dplay var planlagt å være strømmeplattformen til norsk fotball for Discovery, og at den lave prisen kunne ansees som en krisehåndtering på grunn av flytting fra Dplay til Eurosport Player. Dette er nå rettet.

#NFF #Discovery #Eliteserien #OBOSligaen #Dplay

2 kommentarer

Bare Per

29.03.2017 kl.15:31

Pøh, dette er da ikke noe problem. Det er jo bare å flytte all fotballen over på betal-TV og sette prisen høyt nok til å tjene inn igjen det tapte på null tid. En løsning 100% i tråd med Den Moderne Fotballen®s prinsipper. Dessuten er det mye å tjene på å selge rettighetene til utlandet, danskene vil jo være desperate etter senderetten på norsk fotball nå med selveste Lord Bendtner i hele Norges Rosenborg og vil helt sikkert betale hva det skal være. Skal vi virkelig slå på stortromma må vi lytte til de virkelige ekspertene, toppfotballsjefen selv ønsker full omlegging av hele sesongen med start i august og slutt i mai, selvsagt med kamper gjennom hele vinteren og en heidundrende sesongavslutning med sluttspill i best av 7-serier. Dette vil ha fantastiske synergieffekter, bare se på hvor mye amerikanske idretter tjener på dette systemet. For å slippe til flere av våre store talenter og fremtidige verdensstjerner bør nedrykksspøkelset reduseres til et minimum, og kanskje fjernes helt på sikt. Ingen lag rett ned, men det nederste i kvalik mot vinneren av en 8-lags kvalik fra Obosligaen vil være en god idé, alt sammen selvsagt i best av 7-serier. Bare tenk hvilke mirakler dette vil føre til for talentene i norsk toppfotball. Da mangler bare et krav om innendørs kunstgressarenaer med sponsornavn før alle Den Moderne Fotballen®s prinsipper er oppfylt, men det vil heldigvis omleggingen til vintersesong føre til i seg selv, i kombinasjon med arenakrav strengere enn noen gang før. Så det er bare å glede seg!

Kaare

29.03.2017 kl.16:47

Godt mulig du er en ekspert paa sport. Kanskje bedre paa politikk. Der er du sikkert dritsterk.

Spiller ingen rolle for bunnlinja til Discovery om de bruker Dplay eller Eurosport player. Saa lenge tjenesten holder seg oppe og snurrer.

De kommer aldri til aa miste kunder til Netflix, Sumo, Nrk, fordi de IKKE HAR SAMME INNHOLD SOM DISCOVERY, nemlig norsk fotball.

God argumentasjon, tullete konklusjon. Og dette faar plass i Nettavisen ... God save us.

Skriv en ny kommentar

hits