Bråket om TV 2s FotballXtra handler om penger og makt

Berlin 20161107.
Fotball landslaget menn forbereder seg til VM-kvalifisering mot Tsjekkia. Jesper Mathisen og Davy Wathne i Berlin
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Programlederne i TV 2s FotballXtra. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

I dag har NFF gått ut mot Norsk Toppfotballs (NTF) oppfordring til eliteserieklubber om å boikotte TV 2s FotballXtra. Parodien er komplett!

For utenforstående må striden som nå utspiller seg mellom NFF, Norsk Toppfotball (NTF) og Discovery på den ene siden og TV 2 på den andre siden oppfattes som en barnslig lek mellom voksne, men dette er blodig alvor og handler ikke bare om fotballrettigheter.

Stridens kjerne er om TV 2 bryter nyhetsretten når de sender målene fra Eliteserien under deres sterkt utvidede FotballXtra-sending. Discovery kjøpte rettighetene for Eliteserien og Obos-ligaen for 2,4 milliarder kroner for en seksårsperiode og Norsk Toppfotball og NFF som solgte dem rettighetene, via det felleseide selskapet Fotball Media, har mildt sagt vært misfornøyd med TV  2s eliteseriesatsing.

Like før påske stevnet Fotball Media TV 2 for brudd på nyhetsretten og denne uken har Norsk Toppfotball sendt en epost til norske eliteserieklubber om å boikotte TV2s FotballXtra-sendinger. Dette har NFF protestert mot fordi de mener at nyhetsretten ikke må blandes med vanlig journalistisk arbeid. Ellers er de enig.

Til Nettavisen har NFF-president Terje Svendsen sagt at TV2s handlinger truer norsk fotball, finansieringen av norsk fotball og at de kan bidra til mindre tilskuere på norske kamper.

-Det er ikke bare vi som har påpekt det, men også Discovery og andre aktører i det kommersielle markedet. Så vi håper at TV 2 forholder seg til den tolkningen som jeg oppfatter at alle andre har om nyhetsretten, sa NFFs generalsekretær Pål Bjerketvedt til Nettavisen rett før påske.

Saken dreier seg om mye penger. Og med slagordet «Fotball tilbake til folket», mener ikke norsk fotball og Discovery at det skal skje på hvilken som helst måte, det skal skje gjennom Discovery. Det er det de har betalt for.

Det ligger mye frustrasjon bak TV 2 tolkning av nyhetsretten, en tolkning som nå skal rettslig prøves, og må ses på som et slags takk for sist til Norsk Toppfotball og NFF som TV 2 mener spilte et uærlig spill da rettighetene til Tippeligaen ble solgt til Cmore for perioden 2013-16 og det må ses på som et hjertesukk fra TV 2 som betalte 1,6 milliarder i 2015 for å få Premier League -rettighetene i en treårsperiode. TV 2 tapte rett og slett kampen om Eliteserien og Obos-ligaen før de kom til startstreken.

TV 2 møter seg på en måte i døra i denne saken. De klaget på at NRK brøt nyhetsretten da de hadde rettigheter til norsk fotball i perioden 2006-09, men nå er situasjonen en helt annen. Krangelen vi nå ser dreier seg ikke bare om fotballens ve og vel eller om eksklusive rettigheter til et produkt som ingen egentlig vet verdien av, men det handler også om markedsmakt og markedsandeler i et tøft mediemarked.

Direkte sportssendinger er et sterkt forhandlingskort når tv-kanaler skal forhandle om adgang til distributører som Get, Altibox, RiksTV og Canal Digital. Tanken er at disse distributørene ikke tør å utelate sport fra sine pakker til kundene. TV 2 brukte oppkjøp av Premier League på denne måten, og det samme gjør Discovery med oppkjøp av OL-rettigheter og norsk fotball. Slike oppkjøp trenger ikke nødvendigvis å vise seg direkte på bunnlinja på kort sikt, men kan gi mer makt og penger lenger fram i tid.

At det aldri ble konkurranse om Eliteserien og Obos-ligaen skyldes ikke bare at TV 2 hadde brukt mye penger på Premier League. Deler av finansieringen til de to forskjellige kanalene er også forskjellig og kanskje den største forskjellen er at Discovery kan sende reklamer for internasjonale spillselskaper, mens TV 2 ikke kan gjøre det. Deler av medieavtalen Discovery inngikk med norsk fotball finansieres av utenlandske spillreklamer, selv om de ikke har lov å vise disse reklamene i sammenheng med sendingene av norsk fotball.

Men det er også en annen viktig forskjell. Discovery er pålagt å vise flere kamper på åpne kanaler enn det som har vært tilfelle tidligere. Det betyr at Discovery må basere seg langt mer på reklameinntekter og mindre på at det fotballelskende publikum kjøper egne fotballpakker på tv, slik TV 2 gjør med Premier League.

Mer fotball på åpne kanaler betyr i realiteten at de som ikke liker fotball er med på å betale fotballregninga gjennom distributøravgift. Det er også en egen tolkning av slagordet «fotball tilbake til folket».

Det er dette kampen mellom TV 2 og Discovery også handler om.

#eliteserien #tv2 #discovery #nff #ntf

4 kommentarer

Bare Per

20.04.2017 kl.16:28

Her er det ingen tvil om at Discovery må stå på sitt. Rosenborg og resten av norsk fotball trenger alle pengene de kan få i uoverskuelig fremtid, så her må vi tenke på også fremtidige kringkastingsavtaler og at disse må innebære langt høyere pengebeløp enn dagens. Da er full eksklusivitet nøkkelen. Spørsmålet er rett og slett om nyhetsretten bør bortfalle helt for fotballrettigheter, selvsagt av hensyn til norsk fotballs beste. For skal vi konkurrere internasjonalt og få hele Norges Rosenborg inn i CLs gruppespill hvert eneste år må det sprøytes inn langt mer penger, og disse pengene vil bare være tilgjengelige gjennom fullstendig eksklusive senderettigheter bak en stadig voksende betalingsmur, i hvert fall på lengre sikt. Noe kan selvsagt også fås inn på andre måter, f.eks. gjennom å legge om til vinterbasert sesong, men å skvise ut stadig større pengebeløp fra seerne vil uansett være alfa og omega for både NFF, NTF og klubbene. Tenk på norsk fotballs beste!

Bare fritjof

20.04.2017 kl.16:52

For noe tull. Jeg som fotball intressert må da få kunne sitte og se og høre folk snakker om fotball uten jeg må betale for dette. Veldig bra av Tv2 og fortsette fotball x-tra. Håper dette fortsetter.

Selv om den er noen idioter som tror de skal kunne plyndre the norsk folk fritt så er det faktisk en grense for denne galskapen.

Stå på Tv2.

Jan albuu

20.04.2017 kl.20:32

Stå på tv2! I denne kyniske pengefikserte verden vi lever i har en grådig-per klart å lure en annen grådigere-per. Takket være tv2 ser faktisk flere norsk fotball, uten å betale for annet enn "keeping up with the kardashians". Og det er en bragd, for ærlig talt, den tidligere tippeligaen er best å sove til.

Toppen

21.04.2017 kl.09:25

Hvorfor kan ikke bare Discovery gjøre det samme. Sende fotballekstra lørdag fra 16 til 18, med scoringer fra PL? Så får TV2 smake sin egen medisin.

Skriv en ny kommentar

hits